Fem år, og endel tusen liter handbrygga øl

Av | 27. april 2020

Bjørn Stangnes og Rune Ludvigsen med en museal oversikt over diverse øltypa, adskillig eldre enn de fem åran Senja Handbryggeri har tilbakelagt. Det spesielle klenodiet fant dem på det tidligare skolekjøkkenet då dem flytta inn, og tok det som et tegn på at den nye virksomheita i lokalan va både velkommen og forutbestemt.

Torsdag 30. april e det fem år sia Senja Handbryggeri AS i Øverbotn hadde åpent for første gang.
– Ja, i den grad vi visste hva vi gikk til, så vil eg sei at det har gått omtrent slik vi hadde håpa, svare Bjørn Stangnes når vi spør om det gikk sånn som han og kompanjongen Rune Ludvigsen hadde håpa på.

– Vi va nok litt heldig med timinga – vi kom i gang litt i forkant av den store mikrobryggeriboomen i landet. Særlig butikkan i nærområdet va veldig positive og tok villig inn ølet våres. Det har selvsagt ikkje vore berre slett vei, og vi har lært mykkje underveis. Men vi har gradvis utvikla konseptet, og etter kvert fått en fin produktserie, svare han Bjørn.

Viktig med design og visuell profil
– Forhenværende Tranøy kommune, som utleier og bevillingsmyndighet, var veldig positiv og hjelpsom overfor oss. Vi har også hatt nyttig og godt samarbeid med Senja Næringshage og ID Design, både for å utvikle en forretningsplan og for å «hamre inn» at vi måtte tenke design og visuell profil fra første stund. Resultatet ble mykkje bedre enn to enkle senjaværinger ville fått til sjøl. Men de to enkle senjaværingan har også vært nøktern og ikkje gapa for høgt, og bryggeriet har derfor hatt ei sunn drift de fem første årene, legg han til.

Har passert 20.000 liter øl i året
No produsere det likkje bryggeriet i lokalan som romma skolekjøkkenet på tidligare Øverbotn skole vel 20.000 liter øl i året, og har ligget på det de siste tre åran.
– Vi har sjølsagt et ønske om å øke omsetninga, og vi fikk nytt bryggeutstyr i fjor med høgre produksjonskapasitet. De siste årene er det imidlertid etablert mange nye mikrobryggeri i Norge og det merkes i markedet, sei han Bjørn

Det e på Senja, Midt-Troms og i Tromsø bryggeriet har mesteparten av salget. På Senja e det mange serveringssteder og reiselivsbedrifte som servere Senja-øl, og e tilgjengelig i Gulating-butikkea i heile landet.

Vil fortsatt være et lite bryggeri
Då vi spør om jubilanten har nokken plana videre, svare han Bjørn at dem har plana om å brygge fleire typa spesialøl både for butikka og vinmonopolet som et supplement til det faste utvalget. Men dem vil fortsatt være et lite bryggeri med fokus på lokalmarked og nærheit til folk. Men han legg til at dem merke et snev av den evinnelige trefotsjuka… kanskje litt større bryggekjela, eller et nytt tappeanlegg?

Har fortsatt pågangsmot
Etter fem hektiske år har jubilanten beholdt pågangsmotet.
– Når vi ser tilbake til oppstarten, hadde vi den gangen et veldig pågangsmot, og vi visste ikkje egentlig ka vi hadde begitt oss ut på. Lokalan va ikke tilrettelagt for å kunne drive effektivt, og de aller fleste operasjonan i drifta var svært tid- og arbeidskrevanes. Heldigvis har vi fått orden på det meste av dette no, men som med alt anna så er det jo en del arbeid som er rutineprega og mindre spennanes, sei han Bjørn.
– Det er besett mye vasking, og fyllinga på flaske e en manuell jobb som gjerne kunne vore litt meir effektivisert. Derfor håpe vi på å kunne øke salget nokka, slik at vi har muligheten for å investere i en flaskelinje som gjør den jobben enklar, sei han videre. Men han sei dem fortsatt har samme entusiasme for det å lage øl og drive bryggeriet.
– Vi trives fortsatt når meskelukta brer seg i bryggerommet og utover Øverbotn. Nokken av høydepunktan e når vi får besøk i bryggeriet eller drar ut til andre lokaliteta og har ølsmaking. Da koser vi oss, avslutte øljubilanten med.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *