Snart slutt på fasttelefon (og internett over ADSL)

Av | 11. mars 2019

«Dødslista» over telefonsentralan i Tranøy. 100 år med kopparlinje e snart historie.

Telenor Norge har ved sin moderniseringsdirektør Arne Quist Christensen i brevs form til Tranøy informert om at de telefonsentralan som fortsatt e i drift i kommunen no bir lagt ned. Dermed e det slutt på fasttelefonlinje. Vi kjenne til at endel fortsatt har beholdt fasttelefon pga dårlig mobildekning, mens andre fortsatt bruke kopparlinja inn til huset til Internett. Dem må no omstille seg.

I brevet opplyse moderniseringsdirektøren at dem e klar for å modernisere Telenors infrastruktur i Tranøy, og at Telenor har som ambisjon å drive den teknologiske utviklingen framover og møte kundenes behov for digitale tjenester.

– Utviklinga innen mobiltelefoni har vært enorm, mens lite har skjedd med det 100 år gamle kobbernettet. I 2001 var det over 2.000.0000 abonnenter på fasttelefon i Norge, i dag har dette sunket til 330.000 abonnenter. Utfordringen fremover blir at vi ikke kan fortsette å vedlikeholde det gamle kobbernettet på samme måte som før, står det i brevet.
Og det legges til at tida for å fornye teknologien er overmoden.

– Vår ambisjon er å modernisere telefoni- og bredbåndsnettet innen 2023 slik at vi kan tilby en ny og kraftigere kommunikasjonsplattform for alle de nye tjenestene som kommer med digitaliseringen av samfunnet, står det videre i brevet.

Det medføre flg. (og vi sitere):
– Enkelte sentraler er besluttet lagt ned. Det vil ikke bli foretatt feilretting på disse sentralene frem til dette skjer. Dette gjelder for sentralene i vedlegg 1 med angitt dato i kolonnen «Dato for nedleggelse» (Vedlegg 1, se illustrasjonsbilde øvst i saka).
– Kunder med fasttelefon får tilbud om en mobil hjemmetelefon/bredbåndstelefon, som er en langt mer driftssikker og fremtidsrettet fasttelefon. Det er derfor ikke slik at fasttelefonen forsvinner – snarere vil den bestå i en mer moderne utgave.
– Kunder med bredbånd vil også få tilbud om et erstatningsprodukt, avhengig av hvilke tjenester som er tilgjengelige på kundens adresse. Det kan være et fåtall tilfeller der vi ikke har erstatningstilbud for bredbånd.
– For enkelte sentraler i kommunen er det besluttet at vi ikke vil rette feil dersom dette oppstår, men tidspunkt for endelig nedkobling av sentralen er foreløpig ikke besluttet. Dette er også angitt i vedlegg 1 med angitt dato i kolonnen «Feilretting stoppes». Vi gjør også oppmerksom på at dersom det skjer driftsmessige hendelser i kobbernettet utover de sentraler som er med i dette varselet som medfører feil på tjenestene, så er det ikke gitt at dette vil bli rettet. Erstatningsprodukter for berørte kunder vil være som på sentraler som blir lagt ned.